zaterdag 22 september 2018

22 September 2018

Heel heel veel steekjes gedaan.

Kruisjes / platte steekjes / rijgsteek / halve kruisjes / koninginnensteek.
Wat voor een naam ze ook mogen hebben...
Ik heb heel veel van deze steekjes gedaan .
Steeds dacht ik...nu ga ik het op de blog zetten...maar o nee dacht ik dan...
laat ik eerst dit nog maar even af maken...
en ja zo ging ik steeds maar door.
Helaas ook uithalen...weer borduren...weer uithalen en nog eens uithalen...maar? Ook dat hoort bij borduren.

De borduur rol voor mijn man is begonnen met zijn ouderlijk huis...wat voor mij best pittig was...maar met wat handreikingen van gevorderde dames ben ik tot hier gekomen...zie foto's
Het vage huis wat op potlood kleur lijkt is niet van familie...maar zat wel vast aan het huis van mijn man zijn ouderlijk huis...daarnaast de ijzerwinkel...zo is mijn schoonmoeder daarin begonnen als alleenstaande en met haar moeder als weduwe...later toen ze is getrouwd met mijn schoonvader hebben ze samen deze winkel gerund...met het ouder worden van onze ouders  hebben twee zonen het bedrijf overgenomen...daarna heeft een van onze zoons het weer van hun
(dus zijn ooms) overgenomen...mooi om te zien dat het bedrijf  in de familie blijft.
Dus wat nu op de borduur rol staat is mijn man zijn ouderlijk huis en de ijzerwinkel.
Eerst voor rustige neutrale kleuren gekozen.
Wel de winkeldeur...die was in werkelijkheid donkergroen.
Een beetje geprobeerd de kleuren te houden zoals het was...maar ook dat was best moeilijk.
Nu ga ik verder met een levensboom...en gebruik hier verder voor de kleuren paars / aubergine...en wie weet wat er nog meer voor kleur bij komt...een borduur rol groeit...en je weet nooit hoe het wordt...ook wat kleuren betreft niet.
Liet de  borduur rol  aan mijn schoonzus zien...en die vertelde dat ze daar  boven bij dat kleine raampje had geslapen...echt leuk om zoiets te horen...het kwam in ieder geval goed bij haar over.

Hieronder het patroon waarvan ik borduurde...dit patroon komt uit een boekje wat gemaakt is ter gelegenheid van de overdracht van het bedrijf aan een nieuwe generatie.
En tevens van het  77 jarig bestaan van het bedrijf

Ook met de Noorwegen rol niet stil gezeten...geprobeerd weer te geven wat we hebben gezien...bijv. de laatste hut op palen in het water...was in het echt precies zo...In de fjorden.
Ook verder met het ABC...
dan wel verder in kleine letters d e f.
Denk dat ik anders stof te kort kom...want oh!
ik wil er nog zoveel op borduren.
Wel is het lastig op de kleur blauw te borduren...je kan niet alle kleuren gebruiken...want je denkt een mooie kleur  te hebben gevonden...en ja dan ga je borduren...
Maar oei! dan zie je pas van...dit staat echt niet...
dus gauw weer uithalen want het lijkt werkelijk nergens op...
Dan is op ecru borduren veel en veel gemakkelijker.

We hopen D.V. volgende week donderdag weer met een nieuwe cursus te beginnen...Joke heeft ons al wat opdrachten gegeven...bijv. willen we een vierkante of een rechthoekige lap....of wat voor kleur stof we willen...
we kunnen kiezen tussen de kleuren  crème/ blauw en geel... zelf denk ik de mosterdgele kleur.
En dan gaan we denken met welke kleuren willen we daarop borduren???? dus nadenken nadenken en nog eens nadenken...
Maar? Joke denkt ook mee in het  kiezen van kleuren...
weer een nieuwe uitdaging...
Het wordt een lap met een ABC...en van iedere ABC letter gebruiken we een woord wat met borduren heeft te maken...dus bijv. de N van Naald...en dan in vak bewerken als ik het goed heb begrepen...we zijn heel benieuwd wat  voor verrassingen Joke nog meer voor ons  heeft....

Wil ook met vreugde en dankbaarheid vertellen
dat wij  opnieuw verblijd werden met de geboorte van ons 18 de kleinkindje.
Een dochtertje die ze noemen Fleur.
Wat een voorecht dat tot hiertoe alles goed mocht zijn.
Dit is niet vanzelf sprekend.
Het is altijd weer opnieuw een wonder van nieuw leven.


 
Tot de volgende keer.
 
Hartelijke borduur groet van Rian
 
 
















3 opmerkingen:

  1. Rian:je bent een reuze bezige BIJ....wat ben je actief en creatief....
    je hebt al in je hoofd wat je wilt maken,dat alléén al vindt ik knap,ik hoop je te volgen met je mooie banden en dan straks:je a.b.c.lap:groet mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig! Vind vooral die blauwe achtergrond mooi. Gefeliciteerd met de geboorte van jullie kleindochter.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen