maandag 21 oktober 2024



21 oktober 2024

Herfst...ik zit nu heerlijk in de kamer bij de eettafel, en twijfel of we de houtkachel aan gaan steken, het is zeer mistig en kil hier, dan is de houtkachel een heerlijke behaaglijke warmte.

Vorige week zaterdag was er van Merkwaardig een dag in Nijkerk...een van onze handwerk vriendinnen spraken daar veel dames met dezelfde passie BORDUREN...en een van die dames sprak met Ditty en in het gesprek kwam ineens  handwerkhoekje Rian ten sprake...die persoon zei! jammer dat die Rian zo weinig blogt. Dit gaf Ditty als een seintje aan mij door...vandaar dat ik nu achter mijn laptop zit en probeer een beginnetje te maken met het bloggen.

Als ik terug lees dan zou ik nog laten zien wat ik persoonlijk gekregen had van mijn handwerk vriendinnen voor ons 50 jarig huwelijk...dat ga ik er zo opzetten.


Ondertussen heb ik al weer heel wat steekjes en kruisjes mogen doen...de Pronkrol is ECHT helemaal af, ik was er helemaal klaar mee...je wilt hem dan op een gegeven moment ook af hebben en graag weer met iets nieuws beginnen. 

Maar ondertussen waren er vlekken op de Rol gekomen en dacht toch maar even een sopje geven...had een speciaal klein plastic kuipje van Riet gekregen voor dit soort fijne handwerken te wassen, dus ik een lauw sopje gemaakt en de rol heel voorzichtig er in laten glijden...ik was zo bang dat de rol door zou gaan lopen en ging verkleuren...vooral de kleuren rood....gelukkig was dat niet het geval, ik blij...nog even nagespoeld en buiten opgehangen over een stoel...zo gezegd zo gedaan...na een poosje ging ik kijken hoe het met mijn Pronkrol ging...Oh!!!!! NEE!!!! het is niet waar. Ja echt wel waar...de DMC kleuren liepen allemaal door elkaar...Ik had natuurlijk nooit de rol hangend moeten drogen.....Oh! Oh! wat dom!!!! Wat dom!!!! Meteen Ditty Riet en Berty geraadpleegd...heel veel goede adviezen gekregen en opgevolgd...maar helaas niets mocht baten.

Totdat ik opeens een idee kreeg...ik heb zakjes van Coulor Catcher die ik als ik twijfel met kleuren in de was, dat ik zo`n zakje erbij doe...zodat het zakje de kleuren opvangt...en dacht dat kan ik als laatste optie nog proberen...ik de Rol gepakt en in een was zak gedaan en het kleuren zakje erbij en op koud gewassen. Ik zat voor de wasmachine te wachten te wachten totdat de wasmachine klaar was. En??????? wat was ik blij dat er bijna niets meer te zien was van het kleuren verloop...En goed idee ineens van mezelf om dit te uitproberen. Ik had de rol gewoon liggend moeten laten drogen tussen handdoeken. Maar goed een goede leer voor een volgende keer. 

Wat ik verder geborduurd heb is een kussentje voor onze oudste dochter Bep, dus letter B, als verrassing. 

Ook kreeg ik van kleinzoon Jelmer en kleindochter Fleur de vraag of ik (Oma) ook een kussentje voor hun wilde borduren...ik vond dit heel mooi en leuk dat ze dit uit zich zelf vroegen aan mij...en heb hun gevraagd of ze zelf de kleuren willen uitzoeken...ik heb namelijk een DMC kastje. Dus hun op de hurkjes voor het DMC kastje...bijzonder als je dan ziet welke kleuren ze kiezen...ook mochten ze zelf de patroontjes uitkiezen uit mijn boeken...Fleur bloemen en hartjes en rosé /lila/blauwe kleur.

Jelmer heeft donkere kleuren gekozen met wel een tegen kleur blauw, en als patroon alleen beesten...hele grote beesten wilde Jelmer...helaas daar was het kussentje te klein voor. Maar in overleg met Jelmer wat kleinere patroontjes uitgezocht...Jelmer wilde bijv. een heeeeele grote tijger...of een heeeeele grote olifant.

Toen die kussentjes af waren heb ik de Rol van Cees mijn man weer ter  hand genomen....eerst zijn eerste Zundapp brommer...wat een cream zeg! over 1 draadje borduren...moest wel want anders werd die brommer veels te groot....maar dit  was ook zo met zijn eerste auto veel te groot...ook dat over 1 draadje gedaan.

Een enorm groot werk maar resultaat vind ik mag er zijn...mijn man Cees kwam regelmatig kijken hoe het ging met borduren en soms vroeg ik of hij even wilde komen kijken...dan was het meestal dat hij reageerde van wat mooi!!!!!!!!!!! maar?????? dan kwam het...kreeg ik onderwijs van hem...die streep was niet recht genoeg...of dat randje moest nog grotere...of de kleur is nep!!! PPPPfffffff dat vond ik best vaak lastig en moeilijk. Maar ja het is zijn auto...Dus ging ik weer uithalen...en vooral het uit halen over 1 draadje is eigenlijk niet te doen...maar geduld in deze uithaal pogingen is van groot belang...nu is het eindelijk naar zijn zin en helemaal goed gekeurd,  en hebben we het samen naar ons zin...toch wel heel fijn en bijzonder dat je man met je mee denkt al is het vaak niet altijd positief. Maar het houd je wel scherp.



De volgende keer schrijf ik verder, over dat we als handwerkgroep bij elkaar zijn geweest in een restaurant en daar geluncht hebben, en hebben onze Pronkrollen laten zien, en andere handwerken projectjes die er waren geborduurd 

En gebrainstormd met elkaar over een nieuw borduur project...en verklap al iets...het wordt een Engels borduurlapje.

Hartelijke borduur groet van Rian 

rvanderhoek@solcon.nl




7 opmerkingen:

  1. Wat een geweldige mooie blog.
    Echt knap. Zou ik niet kunnen.
    Mooie handwerken bij elkaar.
    Leuk dat Cees zijn tips geeft, die soms minder leuk zijn. Maar je leede er van.
    Ook de Kids, super wat ze uitzocten.
    Veel succes met Engels lapje.
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sorry voor de twee taalfouten

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk verhaal ma, en gelukkig dat het weer goed gekomen is met de Pronkrol😊
    Ik vind de rol van Pa ook heel leuk worden!
    Knap om een auto en brommer te borduren 👌🏻
    Succes met uw nieuwe uitdaging! 🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧󠁿
    Liefs uw dochter 😘

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk om je blog te lezen Rian. Wel bijzonder dat het met de rol weer goed is gekomen. Je zal best geschrokken zijn. Maar een goeie leer voor de volgende keer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi allemaal weer zeg… Geweldig die zundapp en die auto

    BeantwoordenVerwijderen
  6. weer een gezellig verslag op de handwerkblog.....en ja de toppertjes zijn toch wel de zundapp brommer en de Simca geworden, heel leuk ;-)
    groetjes Berty

    BeantwoordenVerwijderen