dinsdag 28 september 2021

Goede voornemens heb ik genoeg, helaas in de praktijk komt dit anders uit.


Was van plan zoals ik als eerder aan gaf om wat regelmatiger te bloggen.  
                                   
Inspiratie heb ik genoeg, en ook wel tijd hiervoor     ra! ra! er komt gewoon weg niet van. Maar nu ben ik toch begonnen en als ik terug lees dan was het april voor de laatste keer, Oei! dat is wel heel lang geleden.
 Als we overdenken wat er in de achterliggende tijd is gebeurd dan is dit veel op allerlei gebied. Zelf mag het met mijn gezondheid wat de corona betreft goed gaan en daar ben ik mee verblijd...wat is gezondheid een groot voorrecht. We zijn zelfs 23 juni met vakantie naar Freudenhof in Oostenrijk geweest...

Het is Jenthe die in het Terdege columns schrijft, waar we zijn geweest, wat hebben we het op Freudenhof fijn en goed mogen hebben...wat een rustoord, s`avonds hoorde je het geblaat van de herten, en zagen we lichtvliegjes die niet prikken. En je hoorde en voelde de stilte.
Maar wat verbaasde ons toen we in ons appartement kwamen? dat er onderzetters lagen die geborduurd waren met een patroontje van lavendel en een mooi randje, tja! ik kon niet laten om er een foto van maken.

Toen ik Jeannette de gastvrouw van Freudenhoff               ( Pseudoniem Jente) zag, vroeg ik aan haar weet jij wie dit heeft geborduurd?...zij gaf aan dat ze dit zelf had geborduurd...Jeannette borduurt heel veel vooral in de winter als er geen gasten zijn...Nou ja zeg! BORDUREN...we hadden meteen op gelijk niveau een gesprek wat over????? BORDUREN ging, wat was dit mooi zo ver weg en dan zo kortbij dezelfde passie...Jeannette zou mij haar merklappen laten zien die ze had geborduurd voor haar kinderen, 2 merklappen had ze af en met de volgende was ze bezig.                                      Ook op de handdoeken gastendoekjes tafellakens enz. heeft Jeannette  allemaal randen geborduurd.


Tijdens het gesprek gaf Jeannette een hint om eens naar Klagenfurt te gaan, daar is een hele GROTE stoffen winkel met van alles en nog wat...Nu! dat knoopte ik in mijn oren, en heb voorzichtig aan mijn man gevraagd of hij daarmee naar toe wilde gaan, hij vond dit een prima idee ( ik hoefde dan zelf niet te rijden) dus dit was niet tegen dovemans oren gezegd en pakte dit meteen met twee handen aan, en stelde voor om de volgende dag daar naar toe te gaan, en ja hoor er was groen licht,              dus? rijden maar.

Tjonge! jonge! aan de buitenkant geen aantrekkelijke winkel met een mooie etalage wat ik had verwacht,  integendeel bizar ongezellig, en totaal geen mooie uitstraling. Maar goed als je A zeg moet je ook B zeggen, dus wij naar binnen... totaal geen goede verwachting over deze stoffen winkel...MAAR????? wat schetste onze grote verbazing, GIGANTISCH wat we toen zagen...wat een enorme grote winkel, je zag door de stoffen geen stoffen meer... DMC garen was duur, dus dat werd hem niet, maar borduurband super mooi en ook stof om te borduren...manlief wachten geduldig totdat ik klaar was, het een en het ander in mijn mandje gestopt, toen ik was uit geshopt, vroeg ik aan mijn man wil jij het afrekenen?????? ook dat was geen probleem

( ik had helaas geen geld bij mij en gebeurd vaker)  

Ik heb nog nooit zo`n grote stoffen handwerkwinkel gezien.

 Echt de moeite waard dat we daar zijn geweest.





Dit band en stof heb ik gekocht en kan voorlopig weer steekjes en kruisjes doen













Ik heb het patroontje van de onderzetter lavendel met randje op mijn franse lapje daar in Oostenrijk
geborduurd, de kleuren wat verandert, een mooie herinnering aan Freudenhof.

Boven ons appartement kwamen nieuwe gasten...en Jeannette gaf aan bij die mevr.  kan ik het DMC heel goedkoop kopen...wat tevens voor een goed doel is...ik was zeer nieuwsgierig wie deze mevr. toch wel  mag zijn. en wat schetste mijn verbazing ??????? een heel bekend iemand, wat hebben we samen veel gedeeld vooral de passie borduren...en toen hun en wij weer terug waren in Nederland werd er al gauw een datum geprikt voor een kopje koffie te drinken, tijdens het koffie drinken hadden we het over onze hobby en  lieten we wat handwerk stukjes zien.... Oei !!!!! toen ging ook de vonk van het borduren over bij die mevr.  ( die trouwens Riet heet ) en ik nodigde Riet uit om ons handwerkgroepje komen te versterkten, echt een leuke enthousiaste aanwinst voor onze  handwerkgroep.


Maar ook de saamhorigheid met de andere gasten, wat een fijne en goede gesprekken mag je dan met elkaar hebben.

Vooral de laatste avond, wij zouden al heel vroeg in de morgen vertrekken, en vroegen de gasten om die laatste avond bij ons buiten ter afsluiting een kopje koffie te komen drinken.

En dan zit je boven in de bergen en het werd tijd om naar bed te gaan omdat het de volgende morgen vroeg dag was om te vertrekken naar Nederland, ondertussen was het al heel donker geworden,  spontaan kwam er uit de groep een voorstel om met elkaar te zingen,

 Psalm 68 vers 10 
Geloof zij God met dieps ontzag!

Wat was dat bijzonder om zo hoog in de bergen in het donker dit zo met elkaar te  mogen zingen tot Zijn eer... dan voel je je nietig en ook verwonderd dat we dit zo met elkaar mochten afsluiten.

https://www.freudenhof-zmuln.at/blog/










Nog even wat foto's van het KarinthiĆ« gebied.

 Ga D.V.  in de volgende blog verder over het franse lapje. Want ondertussen is mijn en ons franse lapje klaar. Het wordt teveel om dit in een blog weer te geven.

Een hartelijke borduur groet van Rian

rvanderhoek@solcon.nl


 


15 opmerkingen:

  1. Een mooi verslag van jullie vakantie, in het mooie Oostenrijk.. en ook de onverwachte ontmoeting met Riet, inmiddels heeft Riet ook met ons groepje kennisgemaakt, en we zijn blij met haar versterking van onze groepje. Nu benieuwd naar de volgende blog... ��Groetjes Berty

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vooral de onverwachtse ontmoeting met een zo bekende, dat verwacht je niet. En zoals je aan geeft zit Riet ook nu in ons handwerkgroepje.
      En vervolg bloggen over ons Franse lapje zit er aan te komen. nog even geduld. Groetjes van Rian

      Verwijderen
  2. Het heeft dan even geduurd maar je pakt gelijk groots uit met dit blog. Een lang en gezellig verhaal!
    Leuk dat we mee kunnen kijken in Oostenrijk en dat je iets van je belevenissen wil delen met ons.
    Fijn dat je door dat winkelbezoek ook weer werd aangespoord om te blijven borduren.
    We laten ons graag verrassen door je volgende Franse-lapje-blog.
    Groet,
    Sari

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt Sari, het heeft inderdaad lang geduurd voordat ik weer in de blog klom om te bloggen. En ja Oostenrijk en de dingen rondom Freudenhof had wat. Kruisjes blijven we doen, hoort gewoon op tafel te liggen zodat je altijd wel een steekje of kruisje kan gaan doen.
      En Franse-lapje komt er aan, en zullen het Franse-lapje zeker mee nemen naar de volgende handwerkmorgen D.V.
      Groet van Rian

      Verwijderen
  3. Wat een gezellige blog Rian ...mooie herinneringen ...een mooi indrukwekkend land Oostenrijk, groeten van Ditty

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Ditty...dank voor je reactie, inderdaad een mooie herinnering zowel het land als het vertoeven op Freudenhof. Kan een ieder dit aan raden.
      Groetjes van Rian

      Verwijderen
  4. Mooi om te zien en te lezen Rian! Dank voor het delen!
    Groetjes, Cornelia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie Cornelia, tot D.V. de volgende keer.
      Groet van Rian

      Verwijderen
  5. Goedemorgen Rian,

    Mooie foto's, leuk verhaal.
    Veel mooie en goed borduuruurtjes gewenst hoor!

    Groeten, Annie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Annie, we hopen weer vele borduurtjes te gaan doen, onze vriendinnen rol lig er nog, en de rol over mijn man zijn jeugdjaren ook nog, dus we kunnen voorlopig vooruit met kruisje en steekjes borduren, maar ik doe het graag.
      Groet van Rian

      Verwijderen
  6. Bedankt Rian wat een belevenis in Oostenrijk zo leuk dat je bij Jenthe uit terdege bent geweest!
    Gr Truida

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Truida, dat was zeker leuk om daar te mogen zijn bij Jenthe, het is wel een heel eind rijden, maar we hebben een overnachting gedaan dus op ons gemak gereden.
      Groetjes van Rian

      Verwijderen
  7. Leuk om weer je blog te lezen!!
    Wat mooi als je daar mensen tegenkomt die dezelfde hobby's hebben!!

    Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zeker Wilma, net wat je zegt dezelfde hobby`s zover weg en dan dezelfde passie.

    Groetjes van Rian

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi land mooie ontmoetingen mooie borduurwerken!!!
    Groet Liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen